منابع و ماخذ پایان‌نامه c (3377)

ساختمان اداری سویس ری16
مراحل طراحی بنا18
فصل سوم: مبانی نظری طرح
ضرورت تغییر سیستم‌ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداری22
-کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار22
-افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش‌بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه‌ها22
-ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا22
-اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن و معین22
-نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری22
-تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالا رفتن آگاهی‌ها22
-جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی23
-کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامه‌ریزی و افزیش کیفیت و راندمان23
-صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های مربوطه23
-تحول نسبی در نظام اداری23
هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح‌تر به مجرای اجرایی23
-تسریع در انجام کار ارباب رجوع23
-کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع23
ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های اداری23
-ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار24
-افزایش بازدهی و سهولت انجام کار24
-کاهش زمان انجام کار24
-جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها24
-کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای24
-حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور24
-ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع25
-عوامل مؤثر بر طرح جا و مکان و نحوه استقرار سازمان اداری25
-محل استقرار کارکنانی که کارشان با هم ارتباط دارد نزدیک هم باشد .25
-تجهیزات و وسایل کار باید نزدیک محل کار و دسترس کارکنان باشد.25
-طرز استقرار میز و وسایل کارکنان و میز مدیر به نحوی باشد که توالی انجام کار رعایت گردد.26
بررسی کمیت سطوح در یک ساختمان اداری26
برنامه کالبدی یک ساختمان اداری27
تقسیم بندی 4 گانه بر اساس الگوهای کلی ارتباطی27
الگوی ناحیه ای28
الگوی خطی28
الگوی شعاعی28
الگوی حیاط مرکزی28
فصل چهارم: بسترطرح ومطالعات سایت
استان ایلام33
بررسی موقعیت شهرستان ایلام33
وضعیت اقتصادی33
بررسی وضعیت اقلیمی استان ایلام35
آب و هوای منطقه35
پراکندگی بارش در استان ایلام37
دمای هوا در استان ایلام38
میزان بارندگی38
روزهای یخبندان39
بادهای مسلط39
رطوبت نسبی39
ادبیات قومی استان39
صنایع دستی40
فصل پنجم: استانداردها و ریز فضاها
مساحت، جمعیت اداری و مساحت سرانه42
مساحت زیر بنا42
جمعیت اداری42
مساحت سرانه42
مساحت سرانه زیر بنا42
مساحت سرانه زیربنا42
مساحت سرانه خالص زیر بنا43
ضریب گردش طبقات تیپ43
سهم تاسیسات از زیر بنا43
سرانه مصرف گرما (سرما)43
سرانه پارکینگ( سرپوشیده)44
ضرایب گردش44
ضریب گردش افقی44
ضریب گردش عمودی44
مساحت سرانه ناخالص زیربنا44
ملاحظات برنامه ریزی45
فضا و مصالح45
ساختارهای سقف47
طراحی مدولار49
شبکه های طراحی49
شبکه های شکل دهی عمودی50
ستون ها50
شبکه شکل دهی افقی50
شبکه های اثاثیه50
شبکه های ساختمانی و تاسیساتی51

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب(به صورت کاملا تصادفی و به صورت نمونه) با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود-این مطالب صرفا برای دمو می باشد

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

تعیین قطعات منظم برای فضاهای کار51
سیرکولاسیون53
راهروها53
پلکان ها54
مبلمان اداری54
وسایل و لوازم کار اداری57
الف) موقعیت ها57
ب) انتخاب اثاثیه57
وسایل کار درایران57
ملاحضات در چیدمان57
تنظیم فضا با تغییرات59
طراحی محل و میدان کار از دیدگاه آنتروپومتری60
عملکرد فضائی و محدودیت ها60
آثار عوامل طبیعی بر انسان61
دمای محیط61
سرو صدا62
نور62
نور طبیعی62
نور مصنوعی63
رنگ64
بافت66
دید های خارجی و داخلی68
زیبا شناسی69
فرم70
حفاظت و امنیت70
الف) حفاظت70
ب) توصیه های حفاظت و ایمنی70
اقدامات آکوستیکی71
توصیه‌های روان شناسی محیط کار72
ازدحام و مسائل مربوط به فضای شخصی73
فصل ششم: سیر تکوین ایده وروند طراحی
سیرتکوین ایده77
شهرایلام79
تحلیل سلیت79
فصل هفتم: آلبوم نقشه ها وتصاویر مربوط
منابع وماخذ90
چکیده
نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی دارد و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی، بعنوان یک ابزار کارآمد استفاده نمائیم و روشهای مکانیزه را به خدمت بگیریم، زیرا روشهای مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشند .
ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های اداری یکی از معضلات نظام اداری کشور روشهای اجرای آن می‌باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند ، موجب آن گردیده که سازمانهای اداری کشور با روشهای فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشند . بررسی روشهای اداری کشور و بکار بردن روشهای نوین بجای روشهای قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .
طرح جا و مکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و روشهای اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدماتی پرداخته شود .
منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد :
• ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار
• افزایش بازدهی و سهولت انجام کار
• کاهش زمان انجام کار
• جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها
• کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
• حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور
• ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع
فصل اول:
تعاریف وکلیات
اداره
دیر زمانی نیست که واژه اداره، مشتمل بر مفهوم جایگاه فیزیکی و یا نوعی ساختمان شده است. این ادارات قالب فیزیکی معینی برای عملکرد خود ندارند. در این گونه ادارات، مفهوم عمل تحقق می یابد در واقع اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاص که براساس آن عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدف های نسبتاً مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. بدین معنی که تصمیم هایی اتحاذ می نمایند و تصمیم هایی را به مرحله اجرا در می آورند.
نظام یا سیستم
مجموعه ای از افراد است که با ارتباط و همبستگی متقابل مجموعه واحدی را تشکیل می دهند و نقش معینی را ایفا می کنند. هر نظامی در درون خود از خرده نظام هایی تشکیل می شود.
تاریخچه نظام اداری در جهان
سیستم سازماندهی اداری اولین بار در مصر ایجاد گردید. دولت جهت کنترل امور زیر بنایی عمومی و راههای ارتباطی خصوصاً عبور و مرور از رود نیل نیازمن وضع مقررات و ایجاد تشکیلات اداری بود.
در چین باستان نیز با استفاده از تعالیم کنفوسیون در خصوص وظایف دولت شالوده امور بروکراتیک بنا نهاده شد که این تعالیم مورد استفاده و تقلید پاره ای از کشورها از جمله انگستان قرار گرفت.
بتدریج با پیشرفت جوامع و گسترش فعالیت های گوناگون اجتماعی ضرورت ایجاد قوانین و سازماندهی در این جوامع امری اجتناب ناپذیر شد و رفته رفته ادارات دولتی و خصوصی شکل گرفت. نظر عموم بر این است که تاریخ ظهور ساختمان های اداری بزرگ به اوایل قرن 19 در اروپا و امریکا باز می گردد.
نگاهی به ساختار نظام اداری در ایران
تاریخ تحولات نظام اداری ایران به 2 دوره قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود.
دوران قبل از اسلام
دوران پیش از اسلام دارای یک سیستم اداری بسیار ساده بوده که خود دارای مراحلی بشرح زیر است:
نظام اداری مادها
مادها در اواخر قرن هفتم(ق.م) حکومتی مقتدر با تشکیلات اداری و نظامی نیرومند و متمرکز به رهبری و فرمانروایی واحد و به شیوه استبدادی بوجود آوردند و این سیستم مقتدر تا آمدن اسکندر به ایران ادامه یافت.
دوران هخامنشیان
دولت متمرکز هخامنشی با مدیریت سیاسی برتر، تکثر پذیری بالا و به ویژه دیوان سالاری بی نظیر خود، الگو و بنیان جدیدی رادر شیوه و سازمان حکومت گری و فرمان روایی به جهان باستان عرضه داشت، آن گونه که در طول سده های بعد، نظام اداری حکومت های سلوکی، اشکانی، ساسانی، روم و حتی عباسی با پیروی و بر پایه شیوه ها و الگوهای آن برپا و پایدار گشت. در این دوره اقدامات اداری عظیم و شایسته تقدیر داشت. اقدامات اداری وی را می توان به اختصار بیان نمود:
– دستگاه اداری فعال
– ارتباطات سریع
– رسیدگی سریع به امور از طریق ادارات مرکزی
– دستگاه بازرسی بسیار منظم
– مداخله نظامی سریع در صورت وقوع شورش
در زمان داریوش کشور به 20 ایالت تقسیم گردید و برای ادارات هر ایالت یک ساتراپ(استاندارد) وجود داشت. یک فرمانده قشون و یک دبیر از طرف حکومت مرکزی برای هر ایالت، تعیین می گردید. زیر نظر دبیر و ساتراپ عده ای کارمند اداری به کار مشغول بودند که وظایف اداری را اجرا می کردند و در مواقع سازمان بروکراسی ایران را تشکیل می دادند.
دوران تسلط مقدونی ها بر ایران
در این دوره مرکزیت اداری ایران از بین رفت و روش ملوک الطوایفی و نیمه مستقل جانشین آن گردید. مقدونیان چون فاقد نفوذ و تکیه گاه ملی بودند برای اداره این امپراطوری وسیع ناگریز شدند اساس سازمان اداری را که در زمان داریوش پایه گذاری شده بود، ادامه دهند.
دوره اشکانیان
در این دوره که از 250 ق.م آغاز شد تا حدودی نظام اداری ایران سامان دهی شد ولی هرگز نتوانست به پای هخامنشیان برسد. اشکانیان مرکزیت سیاسی زمان هخامنشیان را از بین بردند و سیستم اداره امپراطوری را به 7 حکومت تقسیم نمودند و هر حکومت، خود چند امیرنشین داشت.
دوران ساسانیان
در این دوره درخشان تاریخ باستان ایران، اداره عمومی را چندین اداره به نام دیوان بر عهده داشتند که از هفت دیوان: ارتش، راه ها، مسکوکات، نامه ها، دادرسی، امتیازات دولتی، مالیات، اوزان و مقادیر نام برده اند. این دیوان ها با تشکیلات و سازمان های منظم و ترتیب کامل، ادرات آن دوره را تشکیل می دادند.
سیستم اداری ایران بعد از ورود اسلام
در زمان خلفای راشدین حکومت وسیله ای برای اجرای اصول و احکام دینی به شمار می رفت. در آن دوران تشکیلاتی که بتوان آنرا دولت خواند وجود نداشت و همه امور جامعه با مداخله مستقیم پیشوای اسلامی انجام می شد.
دوران امویان
در این دوران نظام اداری اسلام دستخوش تغییر و تحول زیادی شد. در این دوران از 4 دیوان خراج، مستغلات، خاتم و رسایل نام برده اند. ضمناً دیوان الشرطه یا حرس(شهربانی کل) نیز برای اولین بار در عصر امویان (معاویه) تاسیس شد.
دوران عباسیان
در دروه عباسیان خلافت، صورت ایرانی پیدا کرد. عباسیان برای بسط قدرت به توسعه سازمان های اداری پرداختند و به تقلید از ایرانیان مقام و منصب وزارت را به عنوان یکی از پایگاه های مهم حکومتی رسمیت دادند. د راین دوران 2 وزارت تفویض و تنفیذ وجود داشت. از دیوان های جیش، رسالت، عرضی، برید، نفقات، خراج، استیفا، وظایف، اقطاعات، حرس، حسبه، اوقاف، مظالم و دیوان اشراف در این دروه نام برده اند.
دوران تیموریان
در این دوران مرکزیت امور از بین رفت و عدم تمرکز بشکل ملوک الطوایفی، حکمفرما گردید. در این دوران تعداد وزرا به 7 نفر رسید.
دوران صفویان
شاهان صفوی با تشکیل دولت واحد و مستقل توانستند یک سیستم اداری مقتدر تشکیل دهند و نظام ملوک الطوایفی را از بین بردند.
دوران افشاریان
با ظهور نادر شاه، دوران صفوی از لحاظ سیاسی به پایان رسید ولی اوضاع اداری و اجتماعی آن تغییر نکرد.
دوران قاجاری ها
سیستم اداری دوران قاجاری ها نیز تا حدودی از دوران صفویه، اقتباس شد. در این دوران بر اثر افزایش تعداد مشاغل دولتی و لزوم نگهداری حساب ها و سایر احتیاجات سلطنتی، سازمان اداری توسعه یافت. برای اولین بار در دوران فتحعلی شاه 4 وزارت خانه: دول خارجه، مالیه، مداخله و قواعد عامه به شکل سازمان های مشابه دولت های خارجی، مامور اجرای وظایف دولت شدند.
دوران پهلوی
در زمان پهلوی کیفیت و کمیت وظایف دولت تغییر کرد و توجه خاص وی به ایجاد نظم و قانون منجر به ایجاد سازمان های جدید دولتی شد و شالوده ای متفاوت در تشگیلات اداری مملکت و نحوه اجرای وظایف و هدف های هر وزارتخانه بنیان گذارده شد.
جمهوری اسلامی ایران
بر اساس قانون اسای، حکومت ایران، جمهوری اسلامی اعلام شد که در راس کلیه امور ولایت فقیه قرار گرفت و اداره امور بر عهده قوای سه گانه گذارده شد. تشکیلات فعلی دولت جمهوری اسلامی ایران شامل 21 وزارتخانه، 5 سازمان وابسته به نهاد جمهوری اسلامی است.
تاریخ ایجاد ساختمان های اداری بزرگ در ایران به اوایل قرن 14 هجری شمس باز می گردد.
فصل دوم:
بررسی نمونه های مشابه
شهرداری تهران
شهرداری تهران1، موئسسه عمومی غیر دولتی است که در ۱۲ خرداد ۱۲۸۶ خورشیدی با نام بلدیه تهران، تاسیس شد و اداره شهر تهران را به عهده دارد. مسئولیت اداره این سازمان با شهردار تهران است که پیش از این با حکم وزیر کشور ایران منصوب می‌گردید اما اکنون از طریق آرای شورای شهر تهران انتخاب می‌شود. تهران تنها شهری است که شهردار آن برخلاف دیگر شهرهای ایران توسط شورای شهر و نه به نظر وزارت کشور تعیین می‌شود. شهرداری تهران، شامل ۲۲ منطقه است که اداره هر منطقه به عهده شهردار آن منطقه که توسط شهردار تهران انتخاب می‌شود و با نظارت معاون امور مناطق فعالیت می‌کند. هر منطقه شامل تعدادی ناحیه می‌باشد که در کل تهران دارای ۱۲۲ ناحیه می‌باشد که با اجرای طرح ناحیه محوری در دوره محمد باقر قالیباف هر ناحیه یک شهردار ناحیه نیز دارد که توسط شهرداران مناطق تعیین می‌گردد .طرح جامع شهر تهران در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی تدوین شد.
(ساختمان حال حاضر شهرداری تهران)
از شاخص‌ترین شهرداران تهران، غلامحسین کرباسچی (از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷)، محمود احمدی نژاد (از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)و محمد باقر قالیباف(از ۱۳۸۴ تا کنون) است.
(ساختمان حال حاضر شهرداری تهران)
در دوران غلامحسین کرباسچی برای نخستین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزیران و معاونان رییس جمهور حضور یافت. از اقدامهای غلامحسین کرباسچی می‌توان به پایه‌گذاری برج سازی، فروش تراکم و آغازافزایش قیمت مسکن در شهر تهران که تاکنون نیز ادامه دارد و همچنین راه‌اندازی مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریه‌ها و ویژه‌نامه‌های وابسته به آن و راه‌اندازی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ در تهران اشاره داشت. شهردار تهران از شهریور ۱۳۸۴ تا کنون محمدباقر قالیباف است. در حال حاضر ساختمان مرکزی شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت ضلع جنوب پارک شهر تهران است.
(ساختمان سابق شهرداری تهران(بلدیه)
(ساختمان سابق شهرداری تهران(بلدیه)
ساختمان شهرداری تبریز
ساختمان شهرداری2 در میدان ساعت شهر واقع است و به سال 1314 در گورستان متروک کوی نوبر و با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شد و نقشه آن دقیقاً مشابه ساختمان های آلمان در خلال دو جنگ جهانی اول و دوم است.
ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است
زیربنای این ساختمان معظم 6500 متر مربع و مساحت آن 9600 متر مربع است و برج ساعت آن، که به «بیگ بن لندن» شباهت زیادی دارد، دارای 4/30 متر ارتفاع بوده و طرح بنا، عقابی در حال پرواز است
(ساختمان شهرداری تبریززیربنای این ساختمان معظم 6500 متر مربع و مساحت آن 9600 متر مربع است.)
کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است.
کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تاحال، به‌عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌است و امروزه باتقسیم شهر تبریز به‌هشت منطقه، این بنا به‌عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکزشده‌است.
(ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است)
ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است
کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای است که باطنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به‌گوش مردم تبریز می‌رساند.
نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده‌شده‌است و نقشه ساختمان شبیه به‌طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.
ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین3
(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

طرح از دو بخش یا دو ساختمان مجزا تشکیل شده. ساختمان اصلی در برگیرنده استدیوهای پخش برنامه ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن۲۳۰متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰متر مربع می باشد. و به شکلی نمادین (از نظرمقیاس شهری) بهصورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسندو مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتیدیگر ساخته اند.
دو قطعه از سازه انتهایی این ساختمان که به صورت بر ج های دو قلو ساخته شده، در آسمان به هم متصل شده است. وصل کردن این دو قطعه از برج های دو قلو باعث به هم متصل شدن این دو برج به صورت متمایل شده به طوری که شکل این برج در نهایت عدد ۸ را نشان می دهد. این برج بعد از مقر تلویزیون ملی چین CCTVمی باشد. دو بازوی این برج های دوقلوی ۲۳۴ متری، تا ۷۰ متر در آسمان به سوی هم متمایل می شوند تا در نهایت به هم برسند. مهندسان این سازه که اکثرا آلمانی هستند، هر روز تنها یک ساعت در آستانه سحر فرصت داشتند تا عملیات متصل کردن بازوهای این دو برج را انجام دهند. تنها در این ساعت از روز است که ساختمان سازه کمترین تاثیر را از تغییرات درجه هوا می گیرد. در ساعات دیگر شبانه روز، تغییرات ایجاد شده در سازه فلزی ساختمان و انبساط فلز در صورت گرمای خورشید، عملیات پیچیده متصل کردن بازوی برج ها را دشوار می کند. اسکلت بیرونی این سازه عجیب از ۱۰هزار قطعه میله فلزی تشکیل شده است. این ساختمان چنان عجیب و پیچیده است که هیچ کدام از قوانین ساختمان سازی در چین شامل آن نمی شود. به همین دلیل مقامات شهر پکن پیش از شروع کار ساخت این سازه در سپتامبر سال ۲۰۰۴، یک گروه ۱۳ نفره از مهندسان چینی را مسوول بررسی شرایط ساخت این ساختمان کردند. این گروه بعد از ۲ سال بررسی، سرانجام نظر مساعد خود را اعلام کرد و مقامات شهر پکن هم اجازه شروع کار را دادند. بازوهای این برج های دوقلو به وسیله یک سایه بان که ۱۱ طبقه از این ساختمان را پوشش می دهد به هم متصل می شود. الی شیهان، مهندس آلمانی شرکت متروپلیتن در سال ۲۰۰۲ در رقابت بین المللی برای طراحی و ساخت این ساختمان برنده شد و کار طراحی و بعد ساخت آن را شروع کرد.
ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین مساحتی بالغ بر ۵۵۳۰۰۰ متر مربع دارد که O.M.A (دفتر و تیم طراحی رم کولهاس) آن را طراحی نموده است.
این طرح از دو بخش یا دو ساختمان مجزا تشکیل شده. ساختمان اصلی در بر گیرنده استدیوهای پخش برنامه ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن ۲۳۰متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰ متر مربع می باشد. و به شکلی نمادین (از نظر مقیاس شهری) به صورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسند و مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتی دیگر ساخته اند.
ساختمان دوم که4 O.M.A آن را طراحی کرد در بر گیرنده هتل، سالن آمفی تئاتر و فضای نمایش است که در کنار برج اصلی و به صورت یک تک برج با مقطع سهمی شکل خود نمایی می کند. مساحت این ساختمان ۱۱۶۰۰۰ متر مربع می باشد.
به علت هوای آلوده و پر از گرد و غبار پکن برای مقاومت بیشتر سعی شده که از شیشه های با ترکیبات خاص برای نما استفاده شود . نمای ساختمان از کرتین وال است
(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
طراحی لابی این ساختمان که پذیرای روزانه 30000 نفر باشد بسیار مهم بوده و این ساختمان شامل 99 آسانسور می باشد .
(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
(سایت ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
(سایت ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
اگوست 2006 ( بیش از 400 طراح روی پروژه کار می کنند)
ساختمان اداری سویس ری5
این بنای زیبا در مرکز لندن با 180 متر ارتفاع ، ششمین بنای بلند این شهر است . شهری که با حمایت مناسب قانونی در برابر هجوم ساختمانهای بلند مقاومت نشان داده و در پی حفظ تمامیبافتهای قدیمی است .
ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن
شهرت این بنا نه فقط به دلیل جذابیت بصری و جرأت قرار گرفتن درمیان بافتهای قدیمی لندن که به خاطر معماری بزرگ آن نورمن فاستر است . معماری که در طول زندگی حرفه ای خود با طراحی و ساخت چندین شاهکار معماری و کسب ده ها جایزه بزرگ معماری بی شک نامش درتاریخ معماری ثبت خواهد شد.
ساختمان در محل سابق بالتیک اکسچنج – بورس جهانی کشتی _ است که در آوریل 1992 با انفجار بمب ارتش جمهوری خواه ایرلند متحمل صدمات زیادی شد . میراث فرهنگی انگلستان اصرار داشت که این بنای قدیمی بازسازی یا مرمت شود . بنابراین بیشتر باقیمانده های ساختمان با دقت برداشته و بخش داخلی سالن بورس و بنای خارجی آن نگهداری شد . اما به دلیل صدمات زیاد بازسازی کامل بنا ممکن نبود و پیشنهاد ساخت (( برج هزاره لندن )) در این مکان مطرح شد.
 مراحل طراحی بنا6
موقعیت استثنائی این زمین ، به دلیل وجود بافتهای قدیمی و همچنین تاریخچۀ آن ، به نظارت دقیق دولت بر آن انجامید طبق قانون ، ساختمان جدید نباید منظرۀ گنبد سنت پل را محدود می کرد یا ازدید آن می کاست . نقشۀ برج پیشنهادی (( هزارۀ لندن))نورمن فاستر و همکاران به دلیل مغایرت باحفظ بافت سنتی تأیید نشد اما طرح دیگری از آنها پذیرفته شد . طرح جدید فاستر شبیه میوۀ کاج است که با کمک تکنیک مدل سازی پارامتری رایانه ای به دست آمده است این شکل علاوه بر آنکه دید ساختمانهای مجاور را کم نمی کرد به دلیل ساختار آیرودینامیکی از شدت باد در اطراف برج هم می کاست . این اولین آسمان خراش همگام با طبیعت و مناسب اقلیم در لندن است . اسکانسکا ساخت این بنا را درسال 2000 آغاز کرد و در 28 آوریل 2004افتتاح شد .
 
 ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن
ویژگی دیگر این بنا به کارگیری روشهای صرفه جویی انرژی است که به آن امکان می دهد نصف مقدار انرژی یک برج مشابه را مصرف کند . شش محور استوانه ای مثل یک سیستم تهویۀ طبیعی برای تمام ساختمان عمل می کنند و همچون یک شیشۀ دو جدارۀ غول آسا هستند . هوا بین دو لایه شیشه های دو جداره محصور می شود و برای فضای اداری داخل عایق ایجاد می کند . بادکشها در تابستان هوای گرم را به خارج از ساختمان می کشند و در زمستان با استفاده از گرمایش خورشیدی انفعالی ساختمان را گرم می کنند . بادکشها همچنین با راه دادن نور خورشید به درون ساختمان محیط کاررا دلچسب تر می کنند . و باعث صرفه جویی در هزینه های روشنایی می شوند پنجره ها به طور خود کار باز می شوند تا سیستم تهویۀمطبوع را با تهویۀ طبیعی تکمیل کنند . امکانی که به صرفه جویی در مصرف انرژی تا 40 در صد در سال کمک می کند . مسئله باد یکی از مهمترین مشکلات معماران در طراحی برج است . اما در این بنا به دلیل ساختار تماماًَ مثلثی به استفاده از آرماتورهای اضافه نیاز نبود . با اینکه کل بنا منحنی به نظر می رسد تنها یک قطعه شیشۀ منحنی درکل ساختمان به کاررفته . یک کلاهک لنز مانند در نوک برج که 250 کیلو گرم وزن و 4/2 متر قطر دارد . برج از پایه به سمت بالا عریضتر می شود و بیشترین عرض را در طبقه شانزدهم دارد .
ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن

بخش خارجی ساختمان از 24 هزار متر مربع شیشه تشکیل شده و تقریباًَ 5500 صفحۀ شیشه ای مثلثی تخت و تراش داردارد . شیشه ی خاکستری رنگ ظاهراًَ تزئینی که به نورگیرهای مارپیچی جلوه می بخشد . نه تنها چشم را به بالا هدایت می کند . بلکه با جذب اشعۀ خورشید مقابله می کند . 23 آسانسور برج سرعتهای متفاوتی از یک تا شش متر درثانیه دارند . هردو پلکان عمودی از 1037 پله تشکیل می شوند . در طبقات 38 تا 40 رستوران ، سالن غذاخوری خصوصی و با ر قراردارد که بلندترین تأسیسات پذیرایی موجود درلندن است . در طبقه 40 در رأس ساختمان یک کافه با منظره پانورامای بی نظیر برای مستأجرها و میهمانانشان قرار دارد . در طبقه 39 یک رستوران منحصر به فرد و در طبقه 38 سالنهای پذیرایی اختصاصی قراردارند . در بیشتر ساختمانها تجهیزات بالابر بزرگ روی سقف قرار می گیرند. این موضوع ( به دلیل وجود بار در طبقۀ 40) برای این برج عملی نبود . معماران مشکل را این گونه حل کردند . که بالا بر اصلی تنها تا طبقۀ 34 و سپس یک بالا بر که نیروی محرکۀ آن از پایین اعمال می شود تا طبقۀ 39 را سرویس می دهد . پلکان مرمری و آسانسور معلولان ، مراجعان را به بار زیر گنبد می رساند . پلان هر طبقه درجه نسبت به طبقۀ پایین چرخیده است و نقشۀ طبقات با محیطی دایره ای که با 6 دالبر ملایم دندانه شده است . حالتی شبیه گل دارد .
میدانی با مساحت 2 هزار متر مربع محوطۀ ساختمان را تکمیل می کند که با دیوار سنگی کوتاهی احاطه شده است . ورودیهای ساختمان گذرگاه های مثلثی بلندی هستند و سرسرا و جایگاه آسانسور طبقۀ همکف با آلومینیوم کمرنگ با شیارهای عمیق که به حالت عمودی فضای بلند جلوۀ بیشتری می بخشد . پوشیده شده است . فضای دفاتر و اموراداری تا 4 هزار نفر گنجایش دارد . ساختمان شامل 55 کیلومتر بخشهای فلزی است که 10 هزارتن وزن دارند تیرپایه ها به عمق متوسط 27 متر فرو رفته اند و بیشترین مقدار بار بر هر ستون 1500 تن است .
یکی از نامهای برج یک کمپانی جهانی بیمه است که از ساختمان به عنوان دفتر مرکزی خود در انگلستان استفاده می کند و بزرگ ترین سهام دار این بنا محسوب می شود.این بنا در سال 2003 برندۀ جایزۀ و در سال 2004 برنده جایزه معماری شده است .
فصل سوم:
مبانی نظری طرح
ضرورت تغییر سیستم‌ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداری
عواملی که باعث ایجاد تغییرات در عملکرد و بعد از آن در فرم ساختمان شده است به قرار زیر است :
– تسریع در دستیابی به منابع اطلاعاتی و آمار و اطلاعات مفید و در نتیجه تسریع در تصمیم‌گیریها و اعمال مدیریتهای صحیح و ایجاد سرعت در امور ارباب رجوع و سایر امور
– کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار
– عدم کارایی و پاسخگویی روشهای انجام کار جاری به نیازهای جامعه و دستگاهها به دلیل کهنه و قدیمی بودن آنها
– افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش‌بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه‌ها
– ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا
– اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن و معین
– نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری
– تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالا رفتن آگاهی‌ها
– جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی
– کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامه‌ریزی و افزیش کیفیت و راندمان
– صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های مربوطه
– تحول نسبی در نظام اداری
– هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح‌تر به مجرای اجرایی
– تسریع در انجام کار ارباب رجوع
– کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع
– روشهای مکانیزه نقش مؤثری در تصمیم‌گیریها و افزایش کارایی و ضریب اطمینان و دقت و بهبود کیفیت کارها دارد.
نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی دارد و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی، بعنوان یک ابزار کارآمد استفاده نمائیم و روشهای مکانیزه را به خدمت بگیریم، زیرا روشهای مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشند .
ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های اداری
یکی از معضلات نظام اداری کشور روشهای اجرای آن می‌باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند ، موجب آن گردیده که سازمانهای اداری کشور با روشهای فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشند . بررسی روشهای اداری کشور و بکار بردن روشهای نوین بجای روشهای قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .
طرح جا و مکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و روشهای اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدماتی پرداخته شود .
منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد :
– ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار
– افزایش بازدهی و سهولت انجام کار
– کاهش زمان انجام کار
– جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها
– کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
– حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور
– ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع
– عوامل مؤثر بر طرح جا و مکان و نحوه استقرار سازمان اداری
طرح جا و مکان عبارتست از نمودار محل انجام کار ، طرز قرار گرفتن کارمندان در محیط کار و محل استقرار وسایل کار و تجهیزات اداری. در تهیه طرح فضای اداری عوامل متعددی دخالت دارند، لذا با تجزیه و تحلیل همه جانبه فضای اداری و همچنین با رعایت اصول تهیه طرح جا و مکان می‌توان طرح‌های قابل توجهی برای فضای اداری تهیه کرد این اصول عبارتند از
– جریان گردش کار تا حد امکان باید بصورت مستقیم باشد تا از رفت و برگشت‌های زاید و از قطع مسیر سایر کارها جلوگیری شود .
– محل استقرار کارکنانی که کارشان با هم ارتباط دارد نزدیک هم باشد .
– تجهیزات و وسایل کار باید نزدیک محل کار و دسترس کارکنان باشد.
– فضای تخصیص یافته به کارکنان باید باتوجه به احتیاجات ناشی از نوع کار آنان تعیین گردد .
– بعنوان مثال محل‌هایی که آرام تر و بدون سروصدا باشند باید به کارمندانی اختصاص یابد که کار آنان نیاز به دقت و تمرکز فکری داشته باشد .
– وسایل و تجهیزات غیر ضروری از محل کار دور نگه داشته شود تا فضای بیشتر ی برای کار آزاد گردد .
– کارکنانی که برای انجام وظایف خود از وسایل مشترک استفاده می‌کنند باید نزدیک هم و از طرف دیگر نزدیک وسیله مورد نیاز قرار داشته باشند .
– طرز استقرار میز و وسایل کارکنان و میز مدیر به نحوی باشد که توالی انجام کار رعایت گردد.
– محل کار کارمندانی که با ارباب رجوع بیشتر در ارتباط هستند باید در نزدیکی درب‌های ورودی تعیین گردد تا ارباب رجوع مجبور نشود از قسمتهای مختلف عبود نموده و موجب ازدحام بی‌مورد در ساختمان شود .
– طرح‌ریزی جا و مکان باید طوری باشد تا حد امکان، کار متحرک و کارمند ثابت باشد ، هر اندازه که از حرکت کارمند برای انجام کار جلوگیری شود، کارایی وسرعت عمل او بیشتر می‌شود .
– وسایل سنگین تجهیزات صنعتی و مکانیکی حتی‌الامکان در طبقات پائین مستقر گردند.
– اگر استقرار وسایل سنگین در طبقات بالا ضروری باشد، بهتر است آنها را در کنار دیوارها و نزدیک به ستونهای ساختمان قرار داد .
– چنانچه لازم باشد در یک اطاق چند میز داده شود، بهتر است کلیه میزها رو به یک سمت داشته باشد.
بررسی کمیت سطوح در یک ساختمان اداری
شاخص های کمی که معمولاً در مورد ساختمان های اداری در ایران به کار گرفته می شوند، عبارتند از:
– سطح زیربنای کل ساختمان (ناخالص)
– سطح زیربنای مفید اداری (خالص)
– جمعیت پذیری ساختمان
حجم ساختمان (ناخالص)، سطح زیربنای کل ساختمان (ناخالص)، سطح نمای خارجی، تعداد کارکنان، تعداد خدمه نگهداری کننده، تعداد طبقات روی زمین، تعداد طبقات زیرزمین، ارتفاع طبقات تیپ (کف تا کف)، ارتفاع مفید طبقات (کف تا زیر سقف)، ارتباط عمودی (آسانسور)، سطح تاسیسات، نسبت سطح نما به سطح طبقات، سهم هر طبقه از تاسیسات، نسبت سطح مفید به سطح هر طبقه، سوخت مصرفی، قدرت گرمایش و سرمایش نصب شده، قدرت برق مصرفی، ساختمان جنبی خاص و پارکینگ از شاخص های مهم عینی هستند.
برنامه کالبدی یک ساختمان اداری
برای استخراج اعداد و ارقام خاص کالبدی می توان از جدولی که شامل اندازه گیری موارد زیر باشد کمک گرفت:
– بیشترین فاصله راهرو از هسته
– بیشترین دارای راهرو
– پنهای راهرو
– عمق فضای مفید
– لبیشترین فاصله هسته از سطح نورگیر
– بیشترین دهانه سازه
– مساحت هسته
– مساحت فضای مفید
– مساحت کل طبقه تیپ اداری
– محیط کار
– نسبت مساحت کل به محیط کل
– تعداد طبقات تیپ اداری
– نسبت مساحت راهرو به مساحت کل
– نسبت مساحت هسته به مساحت کل
– نسبت مساحت فضای مفید به مساحت کل
– نوع سیستم اداری
– فاصله بین 2 جدار داخلی روبروی هم (عمق تبدیل به سیستن باز)
– عمق فضای مفید از سمت حیاط مرکزی
– ارتفاع بخش حیاط مرکزی
– اندازه دهانه حیاط مرکزی
– نسبت مساحت حیاط مرکزی به مساحت کل
– راه های تبدیل سیستم اداری باز به بسته
تقسیم بندی 4 گانه بر اساس الگوهای کلی ارتباطی
شکل کلی پلان ساختمان اداری به 4 بخش اصلی و عمده تقسیم می گردد.
الگوی ناحیه ای
به الگویی گفته می شود که شامل هسته در داخل و تراکم سایر بخش ها به دور آن به گونه ای است که طول و عرض ساختمان تقریباً با هم برابر می باشد. این الگو متراکم ترین حالت را در بین سایر الگوها داراست.
الگوی خطی
به الگویی گفته می شود شامل هسته در داخل یا خارج و سایر بخش ها به صورت بازوهای دور شونده از مرکز و هسته. در این حالت طول و عرض ساختمان دارای اندازه های نامساوی می باشند و فاصله بخش ها تا هسته متفاوت است.
الگوی شعاعی
به الگویی گفته می شود که مانند الگوی خطی دارای بازوهای دور شونده از مرکز می باشد ولی این حالت بر خلاف الگوی خطی دارای بیش از دو جهت است که می تواند از مرکز در جهت های مختلف گسترش یافته باشد.
الگوی حیاط مرکزی
این الگوی کاملاً شبیه به الگوی ناحیه ای است با این تفاوت که در این الگو که بخش خالی و روباز (حیاط) در داخل مجموعه قرار گرفته و ساختمان به فرم های متفاوت در اطراف آن شکل گرفته است. جدوالی که در پی خواهند آمد نتیجه بررسی چندین ساختمان اداری بین اللملی بر اساس الگوهای ناحیه ای، خطی، شعاعی و حیاط مرکزی است که شایسته است در طراحی ساختمان اداری مورد توجه قرار گیرند.
تجزیه و تحلیل الگوی ناحیه ای
تجزیه و تحلیل کالبدی الگوی خطی
تجزیه و تحلیل کالبدی الگوی شعاعی
نتیجه گیری
فصل چهارم:
بسترطرح ومطالعات سایت
استان ایلام
استان ایلام در غرب کشور قرار دارد که از شمال به استان کرمانشاه از شرق به استان لرستان و از جنوب به استان خوزستان و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود. این استان بین 45 درجه و 24 دقیقه تا 48 درجه و 10 دقیقه طول شرقی 31 درجه و 58 دقیقه تا 24 درجه و 15دقیقه عرضی شمال قرار دارد.
بررسی موقعیت شهرستان ایلام
شهرستان ایلام با مساحت1950 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان ایوان و از شرق به شهرستان شیروان چرداولواز جنوب شرقی دره‌شهر و از جنوب و جنوب غربی به شهرستان مهران و از غرب و شمال غربی به استان دیالد عراق و استان کرمانشاه محدود می‌شود.
شهرستان ایلام به مرکزیت شهر ایلام در سال 1308 شمسی در جوار ساختمان‌های به جا مانده از والی بنا گردید و با توجه به سابقه تاریخی منطقه و تصویب فرهنگستان ایران، ایلام نامیده شد.
وضعیت اقتصادی
بدون شک بسیاری از تحولاتی که در چند دهه اخیر در اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشورها پدید آمده نتیجه رشد اقتصادی، پدیده‌هایی نظیر تغییرات جغرافیایی، جمعیت، شهرنشینی، جریانات اکولوژی انسانی مانند مهاجرت روستائیان به شهرها و تهاجم شهرنشینان به پایتخت و مراکز صنعتی، تحرک اجتماعی و توالی گروهها در شهرها، عوض‌شدن سیمای شهرها چه از نظر جغرافیایی و چه وظیفه شهری پرکنش نامنظم جمعیت، پدیده انبوهی در تراکم جمعیت در مراکز صنعتی و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی هوا و صدا و مشکلاتی است که پدیده شهرنشینی و صنعتی شدن در سال‌های اخیر در کشور به دنبال داشته است.

Leave a Comment